Aankomst en verhuis
Wie zijn verblijfplaats naar een andere gemeente overbrengt of binnen de gemeente verhuist, moet zich binnen 8 werkdagen bij het gemeentebestuur van de (nieuwe) gemeente aanbieden.
Het is de referentiepersoon of een meerderjarig lid van het gezin die de aangifte doet. De niet-ontvoogde minderjarige die de verblijfplaats van zijn ouders verlaat, moet bij zijn aangifte vergezeld zijn door de persoon of één van de personen die gezag over hem uitoefent.
Eventueel dient een attest van toewijzing door de jeugdrechter voorgelegd te worden.
Na de aangifte wordt door de politie een onderzoek verricht naar de reële verblijfplaats. Indien dit onderzoek positief is, zal de wijkagent een brief bij u achterlaten.
Inschrijving
De datum van inschrijving is de datum waarop de wijkagent de vaststelling heeft gedaan. Om je identiteitsdocumenten aan te passen ga je naar de dienst bevolking. Hiervoor heb je het volgende nodig:
- De brief afgeleverd door de wijkagent.
- De identiteitskaart van elk lid van het gezin.
- Het inschrijvingsbewijs van de motorvoertuigen die je bezit.
- Voor gehuwde personen: het trouwboekje.
- Indien je een vreemde nationaliteit bezit, heb je bij de inschrijving ook nog een pasfoto nodig. Je krijgt dan onmiddellijk een nieuwe identiteitskaart.
- Groene badge containerpark (in geval van verhuis binnen de gemeente)
Vertrek naar buitenland
Als je naar het buitenland verhuist dan moet je dit ten laatste de dag voor je vertrek melden bij de dienst burgerzaken. Je ontvangt een document, model 8, dat je nodig hebt om je aan te melden in je nieuwe woonplaats in het buitenland. Op je Belgische identiteitskaart wordt de afschrijving naar het buitenland vermeld.
- Vergeet je pincode niet mee te brengen
- Niet-Belgen moeten hun verblijfsvergunning afgeven
- Meer info op de website van Vlamingen in de wereld