- Wanneer ben ik aan de beurt voor vaccinatie?
- Hoe word ik uitgenodigd?
- Hoe kan ik mijn afspraak bevestigen of annuleren?
- Moet ik mijn afspraak bevestigen?
- Ik ben uitgenodigd om me te laten vaccineren, maar ik ben op de aangegeven dag niet meer vrij. Kan ik mijn afspraak verplaatsen naar een andere datum?
- Als ik eerst een vaccin weiger, kan ik dan later een nieuwe afspraak maken?
- Ik heb nog geen uitnodiging gekregen. Kan ik een vaccin krijgen?
- Ik heb een uitnodiging gekregen maar mijn afspraak nog niet bevestigd. Kan ik een vaccin krijgen?
- Ik ben niet mobiel. Hoe of waar kan ik me laten vaccineren?
- Hoe weet ik waar en wanneer ik mij kan laten vaccineren?
- Hoe kan ik het coronacertificaat aanvragen?
- Kan ik in de buurt een PCR-test laten uitvoeren alvorens ik op vakantie vertrek?
- Ik ben gevaccineerd in het buitenland. Kan ik mijn vaccinatie ook in België registreren?
- Ik wil me vrijwillig laten inenten met het Janssen-vaccin. Kan dit?
- Wat kan ik doen als ik me versneld wil laten vaccineren als 16-plusser?
1) Wanneer ben ik aan de beurt voor vaccinatie?
We volgen de timing van de federale overheid. Na de zorgprofessionals is het de beurt aan de 65-plussers, risicopatiënten en essentiële beroepen. Later volgt de rest van de bevolking. Iedereen zal tijdig een uitnodiging ontvangen. De timing is sterk afhankelijk van de levering van de vaccins.
2) Hoe word ik uitgenodigd?
U ontvangt ongeveer 10 dagen voor uw vaccinatie een persoonlijke uitnodiging met de post. Wanneer uw gegevens bekend zijn, ontvangt u die ook per sms of e-mail. In de uitnodiging staat uw vaccinatiecode en de dag en het uur waarop u verwacht wordt. U dient deze afspraak te bevestigen. Dit kan online of telefonisch. De exacte werkwijze zal duidelijk uitgelegd staan in de uitnodiging.
- Kan u absoluut niet komen op de voorgestelde dag? Dan kan u uw afspraak verplaatsen.
- Wenst u zich niet te laten vaccineren? Geef ook dan een seintje, zodat iemand anders opgeroepen kan worden.
- U kan de helpdesk van het vaccinatiecentrum Bilzen-Hoeselt-Riemst bereiken op het nummer 089 39 96 80.
3) Hoe kan ik mijn afspraak bevestigen of annuleren?
U kan uw afspraak bevestigen via www.laatjevaccineren.be/ik-wil-mijn-vaccinatie-afspraken-bevestigen . Als u niet beschikbaar bent op de voorgestelde datum, kan u de afspraak verplaatsen naar een andere dag. U kan ook laten weten dat u niet gevaccineerd wil worden.
4) Moet ik mijn afspraak bevestigen?
Ja, u moet uw afspraak bevestigen. Als u niet gevaccineerd wil worden, dan moet u annuleren. Indien u het voorgestelde vaccinatietijdslot niet expliciet bevestigt of weigert, word u toch in de planning opgenomen. Er zal dus een vaccin voor u op het voorgestelde tijdslot voorzien zijn. We raden sterk aan om uw afspraak steeds te bevestigen of te weigeren, zodat - indien nodig - het tijdslot aan een volgend persoon kan toegewezen worden.
5) Ik ben uitgenodigd om me te laten vaccineren, maar ik ben op de aangegeven dag niet meer vrij. Kan ik mijn afspraak verplaatsen naar een andere datum?
U kan zelf uw afspraak verzetten naar een latere datum via uw digitale uitnodiging. Indien dit niet lukt, kan u contact opnemen met de helpdesk op het nummer 089 39 96 80 om uw afspraak te verplaatsen. Op die manier kan de helpdesk nog iemand oproepen om snel ter plaatse te zijn. Zo gaat het vaccin niet verloren.
6) Als ik eerst een vaccin weiger, kan ik dan later een nieuwe afspraak maken?
Vaccinatie is heel sterk aanbevolen, maar u heeft het recht om de vaccinatie te weigeren. In zo’n geval zal u later kunnen aansluiten bij een volgend aanbod van vaccinatie.
7) Ik heb nog geen uitnodiging gekregen. Kan ik een vaccin krijgen?
Nee, u kan pas een vaccin krijgen nadat u een uitnodiging ontvangen hebt, en uw afspraak bevestigd heeft. Hoe u dit doet, staat in de uitnodiging beschreven.
8) Ik heb een uitnodiging gekregen maar mijn afspraak nog niet bevestigd. Kan ik een vaccin krijgen?
We raden sterk aan om uw afspraak steeds te bevestigen of te weigeren, zodat - indien nodig - het tijdslot aan een volgend persoon kan toegewezen worden. Indien u het voorgestelde vaccinatietijdslot niet expliciet bevestigt of weigert, word u toch in de planning opgenomen. Er zal dus een vaccin voor u op het voorgestelde tijdslot voorzien zijn.
9) Ik ben niet mobiel. Hoe of waar kan ik me laten vaccineren?
Voor mensen die niet mobiel zijn, werken we samen met de eerstelijnszone aan oplossingen. Denk daarbij bv. aan mobiele teams of een taximogelijkheid. Hoe dat juist zal verlopen, weten we momenteel nog niet. Weldra is deze info beschikbaar.
Als u zich echt niet kan of mag verplaatsen naar het vaccinatiecentrum, is thuisvaccinatie een mogelijkheid. De huisartsen, thuisverpleegkundigen en diensten voor gezinszorg maken een selectie van patiënten en cliënten die in aanmerking komen voor thuisvaccinatie. Hiervoor moet u zelf geen actie ondernemen. Die selectie gebeurt op basis van medische criteria:
- Risicopatiënt voor transport of besmetting omwille van medische behandeling of ziekte
- Dementie
- Ernstig autisme
- Ernstige psychiatrische problematiek
- Bedlegerigheid
- Ernstige fysieke handicap
Heeft u uw uitnodigingsbrief ontvangen, denkt u te voldoen aan één van bovenstaande criteria en kan/mag u zich niet verplaatsen naar het vaccinatiecentrum? Dan kan u contact opnemen met de helpdesk op het nummer 089 39 96 80. Het vaccinatiecentrum geeft u – van zodra hierover meer duidelijkheid is - meer informatie over hoe u een thuisvaccinatie kan aanvragen. Een medische evaluatie door uw huisarts is steeds nodig.
Probeer er wel alles aan te doen om wel naar het vaccinatiecentrum te komen, dat zal altijd de snelste weg zijn om gevaccineerd te worden. U kan u laten vergezellen door iemand die u helpt en bellen naar het vaccinatiecentrum voor een vervoersoplossing.
10) Hoe weet ik waar en wanneer ik mij kan laten vaccineren?
U krijgt, als het zo ver is, een persoonlijke uitnodiging om u te laten vaccineren. Dit gebeurt via brief en als de overheid beschikt over uw gegevens, ook via e-mail en / of sms. Daarbij krijgt u de optie om te bevestigen, te weigeren, of de afspraak te verplaatsen. Op de uitnodiging staan de adresgegevens van ons vaccinatiecentrum.
U moet ook beschikbaar zijn om uw tweede dosis te krijgen op het juiste moment,een aantal weken later. Dat is afhankelijk van het vaccin dat u zal krijgen. In het vaccinatiecentrum zal die afspraak opnieuw gecheckt worden.
11) Hoe kan ik het coronacertificaat aanvragen?
Digitaal via de CovidSafeBE-app en op overheidssites zoals Mijn Burgerprofiel of mijngezondheid.be. Om certificaten digitaal op te vragen heeft u ofwel uw identiteitskaart, pincode en kaartlezer nodig, ofwel een andere geactiveerde digitale sleutel (Itsme)
Een vaccinatiecertificaat kunt u op vraag per post toegestuurd krijgen. U moet dan wel rekening houden met een wachttijd tussen bestelling en ontvangst van 1 week. U contacteert hiervoor de Helpdesk van de regio waar u gevaccineerd werd:
- Vlaanderen: 078 78 78 50 (9 tot 19 uur op weekdagen)
- Brussel: 02 214 19 19 (9 tot 17.30 uur op weekdagen en van 10 tot 17.30 uur in het weekend)
- Duitstalige Gemeenschap: 0800 23 032 (9 tot 17 uur op weekdagen)
- Franse Gemeenschap (Wallonië): 071 31 34 93 (9 tot 19 uur van maandag tot zaterdag)
12) Kan ik in de buurt een PCR-test laten uitvoeren alvorens ik op vakantie vertrek?
Vanaf 28 juni opent er in het Seniorenhuis in Bilzen (Camille Huysmansplein 14, 3740 Bilzen) een testcentrum voor inwoners van Bilzen, Hoeselt en Riemst. De drie gemeenten schakelen Eurofins Labo Van Poucke in voor de praktische organisatie. Inwoners kunnen er terecht voor een PCR-test, bijvoorbeeld wanneer ze dit nodig hebben om op vakantie te gaan of op doktersvoorschrift.
Afspraak maken
Vanaf 23 juni kan u online een afspraak maken via: https://www.eurofins-labovanpoucke.com/nl/covid-19/COVID-19-PCR-test.
Het centrum is op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag geopend tussen 8.30 en 12.30 uur en tussen 13.30 en 17.30 uur. Op woensdag tussen 13.30 en 17 uur.
Bij een bezoek is het steeds noodzakelijk om het volgende mee te brengen:
- Een bevestiging van uw afspraak.
- Een doktersvoorschrift of CTPC-code (voor niet-reizigers).
- Een verklaring op eer (voor reizigers).
- Een klever van de mutualiteit.
Kostprijs
- Inwoners staan zelf in voor de kosten van de test.
- Vertrekkende reizigers betalen tot eind juni 67 euro, vanaf 1 juli is dat 55 euro.
- Wanneer u een afspraak kreeg via mijngezondheid.be, is de test gratis.
- Ook voor aankomende reizigers met een CTPC-code of een doktersvoorschrift kost de test niets, op voorwaarde dat ze aangesloten zijn bij een Belgische mutualiteit.
- Maximaal twee testen, tot een maximum van 55 euro per test, worden terugbetaald voor wie nog geen kans kreeg op vaccinatie of voor jongeren tussen 6 en 17 jaar.
Vragen voor het centrum worden bij voorkeur gesteld via e-mail, zodat de lijnen maximaal openblijven voor patiënten en dokters die testresultaten willen raadplegen.
13) Ik ben gevaccineerd in het buitenland. Kan ik mijn vaccinatie ook in België registreren?
COVID-19-vaccinaties die toegediend werden in het buitenland kunnen enkel worden geregistreerd in Vaccinnet op expliciet verzoek van de Belgische resident. Het registreren gebeurt door de behandelde arts (meestal een huisarts) op basis van de bewijsstukken die ter beschikking zijn. Neem voor de registratie van uw vaccinatie in België dus steeds contact op met uw huisarts.
14) Ik wil me vrijwillig laten inenten met het Janssen-vaccin. Kan dit?
Personen tussen 18 en 41 jaar die nog geen uitnodiging ontvangen hebben, kunnen zich vrijwillig laten inenten met het Janssen-vaccin. Via www.qvax.be kan u aangeven dat u gevaccineerd wilt worden met het Janssen-vaccin. Informeer u grondig via: https://www.laatjevaccineren.be/via-qvax-inschrijven-voor-een-janssen-va...
15) Wat kan ik doen als ik me versneld wil laten vaccineren als 16-plusser?
Een zorgeloze zomer? Laat je versneld vaccineren! Registreer je op www.qvax.be.
- 16+? Jij krijgt Pfizer
- 18+? Jij kan je ook vrijwillig aanmelden voor het vaccin van Johnson&Johnson.
- Info: www.bilzen.be/corona